Om oss

IKOLOG är ett oberoende konsultbolag som startade sin verksamhet 1993 under namnet Armchair Travel. Företaget ägs och drivs till största del av Thomas von Seth.

Namnet IKOLOG är en sammansättning av delar av de grekiska orden "ikona", som betyder bild, och "logia", som betyder ord. Detta, tycker vi, väl beskriver vår verksamhet. Ord i både form av föreläsningar och kurser samt bild i form av illustrationer och fotografier. Vi har nämligen valt att inte "lägga alla äggen i samma korg" genom att arbeta inom flera - helt olika - sektorer. Våra affärsområden är alltså: kurser och föredrag, text och bild samt webdesign.

Vi vänder oss framförallt till resebranschen, men anlitas även av företag i en mängd andra branscher. Exempelvis bokförlag, banker, tidningar och detaljhandeln.

Sedan sommaren 2005 är vi med och driver bokförlaget VIVLIO, som specialiserat sig på tvåspråkiga barnböcker.

Besök gärna Vivlios hemsida.

Ikologs ledord är kvalitet och prisvärdhet.

Ett urval av våra kunder: YrkesAkademin, Ticket Travel Group, Lernia, Europeiska Turism och Transportinstitutet, Fritidsresor, TRAC, Brutus Östlings Bokförlag Symposion, Resfeber, Royal Tours, SEMBO, Resevaruhuset, Bokhandeln Arken, Airways, TAO, Reisefeber.no, Svenska Atheninstitutets Vänner, MrJet, Lerums Resebyrå, Tidningen Dyk, Föreningssparbanken, Images of Wildlife, Vivlio Förlag, WorldWide...


Thomas von Seth

Innan starteThomas von Sethn av Ikolog/Armchair Travel arbetade Thomas von Seth inom resenäringen. Han började redan 1974 på den dåvarande näst största researrangören i Sverige - Atlas Resor. Fram till 1983 tjänstgjorde Thomas som reseledare, rundtursledare och platschef i bland annat Tunisien, Marocko och Grekland.

Efter drygt åtta år på olika utlandsdestinationer flyttade Thomas till Göteborg där han under några år arbetade med försäljning av resor,  samt som resebyråchef och regionchef. 

Därefter blev det dags för en ny utlandsvistelse i form av utlandschef. Tjänsten innebar, förutom det övergripande ansvaret över ett större antal resmål i östra Medelhavet och Mellanöstern, utveckling av nya resmål samt förhandling och kontraktering med agenter och hotell.

Thomas har också tjänstgjort som konsultativ vd för en mindre researrangör och är numera även ledamot i Swedish College of Travel and Tourisms branschråd.

Förutom det dagliga arbetet med text & bild samt webdesign är Thomas idag en populär och ofta anlitad föreläsare och kursledare i bland annat ämnena säljteknik, kundrelationer, service, kommunikation och ledarskap.

Thomas har också givit ut två böcker: Maldiverna - En guide för resenärer och dykare (1996) samt Älskade charter (2001).

På sin fritid ägnar sig Thomas helst åt sin familj och gärna också åt trädgårdsskötsel och matlagning.